fbpx

Prvi avion na zeleno gorivo je poleteo, ali klimatski aktivisti nisu srećni

Prvi avion na zeleno gorivo je poleteo, ali klimatski aktivisti nisu srećni
Foto: Aric Cheng, Unsplash

Prvi transatlantski let putničkim avionom koji koristi isključivo održiva goriva poleteo je danas iz Londona.

Među više od 500 letova koji danas dolaze i odlaze iz londonskog aerodroma Hitrou, jedan nosi nade avioindustrije. Teško biste ga izdvojili iz reda drugih Boing 787 aviona, ali ovaj poseban avion pokreće se isključivo zelenim gorivima.

Održiva avio-goriva (SAF) mogu se proizvesti iz različitih ne-fosilnih izvora. U ovom slučaju, Dreamliner je natovaren sa 50 tona goriva koje potiče uglavnom iz otpadnih masti, kao i ostataka proizvodnje kukuruza.

Međutim, klimatski aktivisti nisu među onima koji pozdravljaju polazak leta avio-kompanije Vrdžin Atlantik sa Hitroua do aerodroma DžFK.

“Trenutni pokušaji avio-sektora da promoviše ‘održive’ letove predstavljaju zelenu zavesu za hitne potrebe za smanjenjem letova”, kaže Magdalena Hojvizer iz Stay Grounded, mreže koja se zalaže za ovakav ishod.

Koja je problem sa održivim avio-gorivima?

Borci tvrde da je nemoguće proizvesti dovoljno SAF da bi došlo do značajnog smanjenja emisije ugljenika u avioindustriji, koje čine 2,5 odsto ukupnih emisija sveta.

Svaki dan oko 100.000 letova polazi širom sveta. SAF, koji se već u malim količinama meša sa tradicionalnim avio-gorivom, čini manje od 0,1 odsto goriva koje se koristi na tim putovanjima.

“Zamene za gorivo su samo mala kap u okeanu fosilnih goriva”, kaže Hojvizer. “Daleko su od toga da se mogu masovno primeniti u potrebnom roku kako bismo izbegli klimatski kolaps.”

Finli Ašer, inženjer aeronautike koji je nekada radio za Rols Rojs – proizvođač motora za Boingov avion – kaže da SAF “retko postiže ono što piše na ambalaži”.

“Ovaj Vrdžin let pokreće gorivo koje je proizvedeno putem tehnološki zastarelog procesa: ne može se održivo povećati izvan nekoliko procenata postojeće upotrebe.”

Postoji ograničena ponuda otpadnog jestivog ulja za proizvodnju SAF, i već se koristi u biodizelu za druge vidove transporta, ukazuje Helena Benet, šefica klimatske politike u Green Alliance UK.

Avioindustrija je svesna ovog problema. Šaj Vajs, izvršni direktor Vrdžin Atlantika, priznao je da trenutno nema dovoljno SAF-a.

“Pitanje je kako ćemo dobiti dovoljno proizvodnje ovde u Velikoj Britaniji i što je još važnije, širom sveta”, rekao je za BBC.

I, ono što je ključno, dok industrija tvrdi da su “emisije tokom životnog veka” SAF-a do 70 odsto niže od tradicionalnih goriva, avioni koji koriste starije gorivo i dalje emituju ugljenik.

Zašto avio-kompanije nazivaju prvim transatlantskim SAF letom ‘prekretničkim’?

Avio-kompanije ovaj let danas slave kao dokaz da je moguća održivija alternativa.

“To je zaista jedini način za dekarbonizaciju dugolinijskog vazduhoplovstva osim imanja najmlađe flote na nebu”, dodao je Vajs. “To je zaista prekretničko dostignuće.”

“Mislim da je naivno misliti da možemo čarobno eliminisati letenje”, rekao je Vajs u odgovoru na pitanje stručnjaka za putovanja Sajmona Kaldera o tome kako bi odgovorio na optužbe za greenwashing.

Na projektu učestvuje i naftno-gasni div BP, koji je dobio finansiranje od britanske vlade. Britanski regulator, Civilna avijacija, odobrio je let ranije ovog meseca nakon testa i analize.

Na letu VS100 nema putnika koji plaćaju kartu, a sletanje na aerodrom JFK očekuje se u 14:50 EST.

Aktivisti optužuju avioindustriju za greenwashing na COP28

Zelene grupe tvrde da vreme ovog leta, dva dana pre početka UN COP28 klimatskog samita u četvrtak (30. novembar), nije slučajno.

Avio-kompanije, uključujući Lufthansu i Etihad, promovišu ‘zelene’ letove do COP-a, pozivajući se na korišćenje SAF-a.

Nemački prevoznik, na primer, nudi ono što naziva “posebno održivim paketom ponuda” za putnike koji putuju na COP8 u Dubaji iz Nemačke, Austrije, Švajcarske i Belgije.

Putnici iz ovih zemalja oglašavaju se tarifom koja obećava 100 odsto neutralizacije emisija CO2 izazvanih letom putem SAF-a. Putnici biznis klase imaju dodatnu pogodnost transfera od aerodroma do hotela u e-limuzini.

Čak Kolins iz Instituta za političke studije iz SAD-a, koautor studije o privatnim avionima High Flyers, kaže da će na COP-u opet biti mnogo privatnih aviona.

“Vidimo da se oni koji lete privatnim avionima brane zbog njihovog neodrživog oblika transporta na planeti koja se zagreva”, kaže on. “Njihov jedini izgovor je SAF, koji nije ni održiv, ni praktičan, ni naučno realan u bilo kom vremenskom okviru da brzo smanje emisije.”

Avioindustrija takođe organizuje četvorosatni forum na dan mobilnosti COP28, 6. decembra.


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Slušaj Ekologika podcast
Ekologika podcast
Share via
Copy link
Powered by Social Snap