fbpx

Veći porezi i skuplji parking: Francuska se obračunava sa SUV

Veći porezi i skuplji parking: Francuska se obračunava sa SUV
Foto: Brandon Green / Unsplash

Pariz će zatražiti od građane da glasaju na referendumu o povećanju troškova parkiranja za SUV-ove kasnije ove godine.

Francuska pooštrava kontrolu nad teškim i zagađujućim vozilima kako bi ljude usmerila prema električnim automobilima i javnom prevozu.

Prvog januara, Francuska je pooštrila pravila oporezivanja prilikom kupovine novog automobila.

Granica težine za teška vozila smanjena je sa 1,8 tona na 1,6 tona, što znači da će se dodatna taksa primenjivati na većinu SUV-ova ili terenaca. Cena iznosi 10 evra po kilogramu za vozila do 2,1 tone i 30 evra po kilogramu za vozila teža od 2,1 tone.

Za većinu SUV-ova srednje veličine, to bi moglo značiti dodatnih oko 16.000 evra na početnom trošku.

Porez na kupovinu zagađujućih vozila takođe je produžen, a granice emisija su smanjene kako bi obuhvatile većinu benzinskih automobila.

Nadoplata počinje od 50 evra i brzo raste sa većim emisijama, dostižući maksimum od 60.000 evra za automobile koji emituju 194 kilograma po kilometru. Takođe je uklonjen limit od 50 odsto od kupoprodajne cene vozila, koji je vlada rekla da je posebno koristio veoma skupim i veoma zagađujućim vozilima.

Francuska se nada da će viši porezi odvratiti ljude od kupovine teških SUV-ova koji stvaraju više zagađenja i predstavljaju veću opasnost za pešake ili bicikliste u sudarima.

Pristizanje električnih automobila proizvedenih u Evropi

Oštrija kontrola zagađujućih vozila deo je i nastojanja Francuske da ljude usmeri ka električnim vozilima proizvedenim u Evropi i javnom prevozu kako bi smanjila emisije.

Prošle godine, predsednik Emanuel Makron predstavio je podsticaje za kupce električnih vozila, uključujući zakup od 100 evra mesečno za električne automobile proizvedene u Evropi.

Zeleni bonus takođe nudi 5.000 evra (ili 7.000 evra za porodice s niskim prihodima) za električna vozila čija cena ne prelazi 47.000 evra. Međutim, u 2024. godini, pravila o tome koji automobili su eligible se pooštravaju i sada će uzeti u obzir emisije proizvedene tokom proizvodnje i transportovanja vozila.

Iako većina električnih vozila prodatih u Francuskoj i dalje ulazi u ovu kategoriju, bonus sada favorizuje vozila proizvedena bliže domu, a mnoga su proizvedena u Kini – uključujući Tesla Model 3 – ne ispunjavaju uslove. Do 2027. godine, Makron je rekao da Francuska planira da proizvede oko 1 milion električnih vozila i otvoriti četiri nove fabrike baterija na severu zemlje.

Međutim, vlada se ne fokusira samo na električna vozila, budući da je Makron takođe najavio paket od 700 miliona evra za 13 projekata gradske železnice u gradovima širom Francuske.

Još u septembru prošle godine, francuski predsednik je rekao da bi zemlja trebala da se kreće dvostruko brže od trenutnog tempa kako bi dostigla ciljeve EU da do 2030. smanji emisije za 55 odsto.

„Ova cela strategija omogući će nam da smanjimo našu zavisnost od fosilnih goriva, uglavnom od uglja, nafte i gasa… sa 60 odsto na 40 odsto do 2030. godine“, dodao je.

Da li će vožnja SUV-a postati skuplja u Parizu?

Lokalne vlasti u Francuskoj takođe pooštravaju kontrolu nad vozačima teških, zagađujućih vozila, i život bi uskoro mogao postati skuplji za vlasnike SUV-ova u glavnom gradu.

U februaru će Pariz zamoliti građane da glasaju na referendumu o povećanju troškova parkiranja za SUV-ove.

Neresidentske takse za parkiranje za teška vozila biće udvostručene na 18 evra po satu u centru grada i 12 evra po satu u ostatku Pariza. Više takse primenjivale bi se na vlasnike benzinskih i dizel ili priključno-hibridnih automobila težih od 1,6 tona, kao i na vlasnike električnih vozila težih od 2 tone.

Gradonačelnica Pariza Ani Idalgo izjavila je da će nove regulative ciljati na „veoma skupe automobile, koje voze ljudi koji danas još nisu napravili promene u svom ponašanju koje se moraju napraviti“.

Dodala je da je to „oblik socijalne pravde“ koji bi mogao prikupiti 35 miliona evra za Pariz, poboljšati bezbednost na putevima i kvalitet vazduha, te podstaći ljude da koriste javni prevoz.

Ako građani Pariza glasaju za nove takse, one će biti uvedene početkom naredne godine. Anketa objavljena ovog tjedna u francuskim novinama La Parisien pokazala je da je 61 odsto ljudi u gradu za povećanje cena parkiranja za SUV-ove.

Grenobl već ima planove da od 1. marta uvede više takse za parkiranje teških vozila, a i Lion će povećati cene ranije iduće godine.


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Slušaj Ekologika podcast
Ekologika podcast
Share via
Copy link
Powered by Social Snap