Uprkos apelima organizatora Foruma u Davosu i globalnih nevladinih organizacija da delegati putuju održivije, povećana aktivnost privatnih aviona u Švajcarskoj ukazuje na to da nisu poslušali.
Svetski ekonomski forum (WEF) u Davosu je okupio na stotine svetskih lidera, direktori i biznismena. Ali kako su oni stigli tamo?
Svetski ekonomski forum pozvao je svoje delegate da ove godine razmotre održivije opcije putovanja. Pružili su besplatan prevoz vozom i obezbedili dodatke za cipele koji omogućavaju hodanje po snegu kako bi podstakli učesnike da se kreću pešice umesto automobilima tokom konferencije.
Ali da li su delegati poslušali i odabrali održivije rešenje za transport do Davosa?
Koliko privatnih aviona je letelo u Davos 2025. godine?
Prema podacima sa sajta za praćenje letova Flightradar24, aktivnost privatnih aviona na aerodromima oko Davosa značajno je porasla u proteklih nekoliko dana.
Na aerodromu Cirih, najbližem velikom aerodromu Davosu, u ponedeljak je sletelo 54 privatna aviona, što je povećanje od 170 odsto u odnosu na prosek iz prethodne nedelje.
Portparol aerodroma Cirih izjavio je za Euronews Green: „Neposredno pre i tokom WEF-a beležimo oko 1.000 dodatnih letova. To mogu biti poslovni avioni, državni avioni ili helikopterski letovi.“
Ostali aerodromi koje koriste delegati Davosa uključuju Sent Moric, Fridrihshafen i Sent Galen-Alternhajm. Sva tri aerodroma zabeležila su veći broj privatnih aviona nego što je uobičajeno, pri čemu je Fridrihshafen imao 33 odsto više letova od proseka.
Na aerodromu Cirih, najduži let privatnim avionom stigao je u ponedeljak iz Kailua-Kone na Havajima. Operisan od strane čarter kompanije NetJets, avion Bombardier Global 7500 od 72 miliona evra leteo je 14 sati i 40 minuta kako bi prešao 12.404 km do Ciriha.
Kratki letovi i dodatni helikopteri
Neki letovi su bili kraći od 500 km, uključujući let kompanije FAI rent-a-jet iz Milana, koji je preleteo samo 204 km do Ciriha. Dva druga leta iz Milana, jedan iz Đenove i dva iz Pariza takođe su sletela u Cirih, svi prelazeći manje od 500 km.
Pored privatnih aviona, mnogi delegati su viđeni kako koriste helikoptere za prevoz od aerodroma do Davosa, dodatno povećavajući emisije povezane s ovom konferencijom.
U ponedeljak su aktivisti Greenpeace-a blokirali prilaz heliodromu Davos Lago, pozivajući na „reforme koje će omogućiti pravedno oporezivanje bogatstva najbogatijih ljudi sveta.“
Danas su aktivisti Greenpeace-a upali u glavnu salu kongresa i razvili transparent sa natpisom „Oporezujte superbogate! Finansirajte pravednu i zelenu budućnost.“
Ekološke posledice privatnih aviona
Privatni avioni su najzagađujuće sredstvo transporta po kilometru po putniku. Uprkos naporima za održivije alternative, istraživanje švedskog Univerziteta Linijus pokazalo je da su emisije privatnih aviona porasle za 46 odsto između 2019. i 2023. godine.
Profesor Stefan Gosling s Univerziteta Linijus izjavio je za BBC: „Mnogi koriste ove avione kao taksije, prelazeći određene razdaljine avionom jednostavno zato što je praktičnije. Ako nečiji let emituje u jednom satu onoliko koliko prosečna osoba emituje za godinu dana – samo da bi gledali fudbalsku utakmicu – onda to pokazuje da ti ljudi sebe vide izvan standarda koje imamo kao globalna zajednica.“
U 2023. godini privatni avioni su proizveli 15,6 miliona tona CO2, što je ekvivalent vožnji automobilom na benzin skoro 64 milijarde kilometara. Dok avijacija ukupno čini oko četiri odsto globalnih emisija CO2, privatni avioni doprinose sa 1,8 odsto, a koriste ih samo mali broj ljudi.
Prema Evropskoj federaciji za transport i ekologiju, privatni avioni su pet do 14 puta zagađujući po putniku u poređenju sa komercijalnim letovima i 50 puta zagađujući od vozova.
Svi podaci ukazuju na to da bi smanjenje privatnih letova imalo pozitivne rezultate. Ipak, dok lideri sveta vrednuju svoje vreme više od naše budućnosti, izgleda da se ništa neće promeniti.
Leave a Comment
Your email address will not be published. Required fields are marked with *