Britanske avio-kompanije su propustile sve klimatske ciljeve postavljene od 2000. osim jednog, navodi se u izveštaju organizacije Posibl.
Vazduhoplovna industrija postavila je sopstvene ciljeve za smanjenje uticaja na životnu sredinu i smanjenju emisije gasova staklene bašte.
U Velikoj Britaniji avio-saobraćaj je bio odgovoran za 7% emisija gasova staklene bašte u 2018.
“Kompanije postavljaju velike ciljeve uz mnogo pompe i najava. Pričaju o njima nekoliko godina – onda ciljevi potonu bez traga, da ih više nikada ne vidimo”, rekao je Leo Marej iz Posible za BBC News.
Istraživanje se bavilo ekološkim ciljevima koje su avio-kompanije postavile od 2000. godine. Većina ciljeva se fokusirala na korišćenje ekološkijih goriva za pogon aviona ili efikasnije gorivo.
Ispunjen samo jedan cilj
EasyJet je bila jedina kompanija navedena u istraživanju za koju je utvrđeno da je postigla cilj. Uspešno su smanjili sagorevanje goriva po putničkom kilometru za 3% do 2015. godine, navode iz Posibl.
Ali iz organizacije tvrde da je kompanija propustila druge ciljeve, uključujući plan iz 2007. da se napravi “ecoJet” koji bi emitovao 50% manje CO2 od sadašnjih aviona. Ambicija je ponovo pomenuta 2009. godine, kažu iz Posibl, ali se činilo da je kompanija odustala od cilja i ecoJet nikada nije napravljen.
„EcoJet je bio koncept prototipa koji je korišćen da podstakne industriju da proizvodi avione koji značajno smanjuju emisiju ugljenika. Naša krajnja ambicija danas je samo ojačala da postignemo letenje sa nultom emisijom ugljenika“, rekao je portparol EasyJet-a za BBC Nevs.
Posibl takođe ističe da je Virdžin Atlantik između 2010. i 2012. rekao da će 10% goriva biti biogorivo do 2020. godine, međutim ovaj cilj nije ponovo pominjan. Virdžin Atlantik je 2021. godine najavio da će koristiti 10% alternativnih goriva do 2030. godine.
Organizacija takođe tvrdi da 3 milijarde dolara koje je obećao osnivač Virdžin grupe Sir Ričard Branson za borbu protiv globalnog zagrevanja nije isporučeno.
Portparol Virdžin grupe je rekao za BBC News: „Više od 15 godina Virdžin je ulagao i podržavao klimatska rešenja koja se fokusiraju na rešavanje klimatske krize kroz niz poduhvata čiste tehnologije. Naše investicije podržavaju cilj da dostigne neto nulte emisije širom sveta najkasnije do 2050″.
Bez alternative u avio-saobraćaju
Marej kaže da je industrija „suštinski visokougljenična“, što znači da ne postoje dobre alternative kada su u pitanju tehnološka rešenja.
“Efikasnost se poboljšava, ali obim letova je raste”, kaže on.
U odgovoru na izveštaj Mat Gorman, predsednik Koalicije za održivu avijaciju, rekao je za BBC News: „Poboljšanja tehnologije znače da rast putnika više ne znači rast emisija i industrija nastavlja da inovira kako bi dalje i brže smanjila emisije. Dekarbonizacija avijacije je veliki izazov, rešenja su stvarna i, što je još važnije, sprovode se.”
Međutim, kaže Marej, nalazi istraživanja potkopavaju planove britanske Vlade o klimatskim promenama koji imaju za cilj da radikalno smanje emisiju gasova staklene bašte u Velikoj Britaniji.
Predstojeća strategija „Jet Zero“ će se verovatno oslanjati na „dekarbonizaciju“ avio-kompanija. To bi značilo da industrija koristi tehnologiju da reši problem sa emisijama.
Marej, međutim, ističe da je ta strategija neodrživa
Leave a Comment
Your email address will not be published. Required fields are marked with *