Fejsbuk dozvolio naftnim kompanijama da šire dezinformacije o klimatskoj krizi

Fejsbuk dozvolio naftnim kompanijama da šire dezinformacije o klimatskoj krizi
Foto: Annie Spratt, Unsplash

Kompanija Fejsbuk nije sprovodila svoja pravila kako bi obuzdala kampanju dezinformacija koje su plasirale naftna i gasna industrija o klimatskoj krizi tokom prošlogodišnjih predsedničkih izbora, pokazala je analiza objavljena u četvrtak.

U izveštaju londonskog tink tenka InfluenceMap utvrđeno je povećanje broja oglasa na društvenim mrežama od strane ExxonMobila i drugih kompanija za proizvodnju fosilnih goriva u cilju oblikovanja političke debate o politikama za rešavanje problema globalnog zagrevanja.

InfluenceMap analiza navodi da je istraživanje pokazalo da se industrija fosilnih goriva odmaknula od potpunog negiranja klimatske krize, te da sada koristi društvene medije za promociju nafte i gasa kao dela rešenja. Izveštaj je takođe otkrio ulogu Fejsbuka u olakšavanju širenja lažnih tvrdnji o globalnom zagrevanju jer nije dosledno primenjivao sopstvene politike za zaustavljanje lažnog oglašavanja.

„Uprkos javnoj podršci Fejsbuka klimatskim akcijama, kompanija i dalje dozvoljava da se platforma koristi za širenje propagande fosilnih goriva“, navodi se u izveštaju. „Ne samo da Fejsbuk neadekvatno sprovodi svoje postojeće politike oglašavanja, jasno je da te politike ne idu u korak sa kritičnom potrebom za hitnim klimatskim akcijama.“

Izveštaj je otkrio da je 25 kompanija iz ove industrije prošle godine potrošilo najmanje 9,5 miliona dolara za postavljanje više od 25.000 oglasa na američkim platformama Fejsbuka, koji su pregledani više od 431 milion puta. Samo Exxon je potrošio 5 miliona dolara.

Foto: InfluenceMap

„Industrija koristi niz taktika slanja poruka koje su daleko nijansiranije od otvorenih izjava o poricanju klime. Neke od najznačajnijih pronađenih taktika uključivale su vezivanje upotrebe nafte i gasa za održavanje visokog kvaliteta života, promovisanje fosilnog gasa kao zelenog i objavljivanje dobrovoljnih akcija koje je industrija preduzela u vezi s klimatskim promenama “, navodi se u izvještaju.

U izveštaju se primećuje porast potrošnje na Fejsbuk oglase u julu 2020. godine, neposredno nakon što je tadašnji predsednički kandidat Džo Bajden najavio klimatski plan od 2 triliona dolara za promociju upotrebe čiste energije. Potrošnja je ostala visoka sve do izbornog dana četiri meseca kasnije.

„Ovo sugeriše da industrija nafte i gasa koristi Fejsbuk oglašavanje strateški i u politički motivisane svrhe“, navodi se u izveštaju.

Prebacivali krivicu na građane

InfluenceMap analiza navodi da je prošle godine na Fejsbuku nađeno 6.782 oglasa u energetskoj industriji koji promovišu tvrdnje da je prirodni gas zeleno gorivo ili gorivo sa niskim sadržajem ugljenika, iako istraživanje Međuvladine komisije za klimatske promene govori drugačije.

Istraživanje je otkrilo da je kompanija Exxon posebno koristila ovu platformu da podstakne kontinuiranu upotrebu nafte kao pristupačne, pouzdane i važne kako se SAD ne bi oslanjala na druge zemlje za snabdijevanje energijom.

InfluenceMap je takođe optužio kompaniju za prikazivanje obmanjujućih oglasa čija svrha je bila prebacivanje veće odgovornost za smanjenje emisije ugljenika sa industrije na običe građane i njihov način života.

U izveštaju se navodi da Međunarodna agencija za energiju računa da se globalni ciljevi smanjenja emisija u velikoj meri oslanjaju na prelazak energetske industrije na zelene tehnologije, dok će samo 8% smanjenja doći zbog izbora potrošača, poput manjeg broja letova.

„Ove poruke su često upakovane u oglase koji promovišu naftne i gasne kompanija kao naklonjene klimi i neophodnost nafte i gasa za održavanje visokog kvaliteta života“, navodi se u izveštaju.

InfluenceMap je takođe skrenuo pažnju na ulogu grupa koje finansira industrija predvođenih Američkim institutom za naftu, koje su prošle godine potrošile 3 miliona dolara na oglase na Fejsbuku, prikazujući industriju fosilnih goriva kao klimatski prihvatljivu.

Fejsbuk nije uradio domaći zadatak

InfluenceMap izveštaj navodi da je, iako je Facebook uklonio neke oglase zbog lažnih tvrdnji ili propusta, dozvolio mnogim drugima da ostanu bez osporavanja.

Iz kompanije su za Guardian naveli da su preduzeli mere protiv nekih grupa koje prikazuju oglase sa fosilnim gorivom i da je više oglasa odbijeno jer su se prikazivali bez da su se identifikovali kao politički.

„Odbijamo oglase kada ih jedan od naših nezavisnih partnera za proveru činjenica oceni kao lažne ili obmanjujuće, i preduzimamo mere protiv stranica, grupa, naloga i veb lokacija koje više puta dele sadržaj ocenjen kao lažan“, rekao je portparol Fejsbuka.

Prošle godine je grupa američkih senatora pisala Marku Zakerbergu, izvršnom direktoru Facebooka, zbog zabrinutosti da platforma dozvoljava objavljivanje lažnih tvrdnji o klimatskoj krizi na osnovu toga što je su one obeležene kao „stav“.


Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su obeležena *