Romantične avanture Tejlor Svift odvele su popularnu pevačicu na putovanje širom sveta tokom njene Eras turneje, rezultirajući ogromnim ekološkim uticajem.
Tejlor Svift je još jednom zauzela prvo mesto na listi ‘najvećeg slavnog zagađivača CO2’ za 2023. godinu. Putovanja tridesetčetvorogodišnje globalne muzičke zvezde, pretežno da bi provodila vreme sa svojim dečkom, tajt-endom Kansas City Chiefsa Trevisom Kelsom, rezultirala su sa neverovatnih 138 tona CO2 emisija samo tokom poslednja tri meseca.
Njena dobro publicirana romansa dovela je do velikog broja letova između Njujorka, Kanzas Sitija i različitih destinacija u Južnoj Americi tokom njene Eras Turneje na američkim kontinentima. Prema statistici praćenoj od strane Taylor Swift’s Jets na Instagramu, njenih dvanaest putovanja imalo je ekološki uticaj ekvivalentan potrošnji električne energije od 26,9 domaćinstava tokom istog perioda.
Pevačica, koja poseduje dva aviona vredna više miliona dolara, Dassault Falcon 7x i Dassault Falcon 900, i ranije se suočavala se sa kritikama zbog značajnog ugljeničnog otiska.
Prema Kalkulatoru ekvivalentnosti gasova staklene bašte, 138 tona CO2 emisija zahtevalo bi sadnju 2.282 drveta i njihov rast tokom decenije da bi se neutralisala ekološka šteta nastala njenim letovima.
U odgovoru na optužbe, Tej-Tej je navela da je kupila više od dvostruko potrebnih karbonskih kredita kako bi neutralisala sva putovanja na turneji pre početka Eras Turneje u martu 2023. godine. Višak kredita trebao je da pokrije dodatne letove kako bi podržala Kelseove utakmice u trci za Super Bowl i svoja planirana putovanja na turneji. Ipak, neki stručnjaci su doveli u pitanje koliko je zapravo efikasno neutralisanje ugljeničnih emisija.
Istraživanje koje je sprovela marketinška firma za održivost Yard navodi je da je njen privatni avion emitovao oko 8.300 tona ugljeničnih emisija u 2022. godini – to je 1.184 puta više od ukupnih godišnjih emisija prosečne osobe.
Ove nedelje, Svift je zapretila pravnim merama protiv studenta koji prati korišćenje njenog privatnog aviona.
Džek Svini, dvadesetdvogodišnji student informacionih tehnologija na Univerzitetu Centralne Floride, postao je poznat po korišćenju javnih podataka i društvenih medija kako bi pratio privatne avione milijardera, političara i drugih poznatih ličnosti.
U pismu koje je Svini podelio sa Associated Press-om, advokati Tejlor Svift tvrde da praćenje verovatno otkriva podatke o njenom mestu boravka stalkerima.
Oni tvrde da on efektivno pruža “osobama koje imaju nameru da joj naude, ili sa zlonamernim ili nasilnim namerama, mapu za sprovođenje svojih planova.”
Svini, međutim, tvrdi da nikada ne namerava da izazove štetu svojim praćenjem – već da je posvećen održavanju važnosti transparentnosti i javnih informacija.
Koliko su loši letovi privatnih aviona po emisije?
I sam Super Bowl našao se na meti kritika eko-aktivista zbog ogromnog uticaja na životnu sredinu.
Tačni podaci o tome koliko će privatnih aviona ući u vazdušni prostor oko Las Vegasa ovog vikenda neće biti objavljeni sve do nakon događaja, ali stručnjaci će pažljivo pratiti situaciju, zabrinuti.
Takođe, neće se znati tačno koliku će štetu ovi letovi naneti životnoj sredini – ali, ako su prethodno objavljeni podaci bilo kakav pokazatelj, verovatno će biti visoka.
U studiji objavljenoj prošle godine, emisije iz privatnih aviona su nedavno dramatično porasle u Evropi.
Izveštaj Greenpeace-a otkrio je da su privatni avioni na kontinentu emitirali ukupno 5,3 miliona tona CO2 u poslednje tri godine.
Broj privatnih letova takođe je naglo porastao, sa malo manje od 119.000 letova 2020. godine na 573.000 letova 2022. godine.
Ta količina ugljen-dioksida je više nego što proizvodi Uganda – zemlja u kojoj živi 46 miliona ljudi – tokom cele godine.
U Evropi, najgori krivci za emitovanje gasova staklene bašte su Velika Britanija – sa 501.077 tona CO2 u 2022. godini – Francuska i Italija, koje su izbacile 383.061 tona odnosno 266.082 tona ovog gasa iz privatnog avio-saobraćaja, redom.
Krajem prošle godine više od 75 organizacija iz cele Evrope potpisalo je otvoreno pismo koje poziva na zabranu privatnih aviona, iako je slična zakonodavna inicijativa prethodno bila odbačena od strane Komisije EU za transport 2023. godine.
Aktivisti su rekli da je ta odluka “još jedan propušteni trenutak” za ograničavanje “luksuznih emisija”.
Leave a Comment
Your email address will not be published. Required fields are marked with *