Klimatska kriza je ranije identifikovana kao pretnja kafama i pivu, a njen uticaj sada ugoržava još jednu životnu radost: slatkiše.
Globalna cena šećera skočila je na najviši nivo od 2011. godine zbog niskih stopa proizvodnje iz Indije, koja je doživela ekstremno sušni period koji je ugrozio useve, i Tajlanda, koji se suočava s ozbiljnom sušom. Ove dve zemlje su najveći izvoznici šećera, nakon Brazila.
Rastuće globalne temperature – 2023. se očekuje da će biti potvrđena kao najtoplija godina ikada zabeležena – podstiču suše i druge ekstremne vremenske prilike koje utiču na prinose hrane, uključujući i šećer. Ovo poskupljenje već počinje da se odražava na cene čokolade, slatkiša i drugih deserta.
Potrošači u SAD su videli rast cena šećera i slatkiša za 8,9% u 2023. godini, a očekuje se porast od 5,6% ove godine, prema Ministarstvu poljoprivrede SAD-a, što je znatno iznad istorijskih proseka. U novembru je Mondelēz, poslovni div čiji portfolio uključuje Cadbury, Oreo i Toblerone među svojim brendovima, upozorio na povećanje cena svojih proizvoda.
“Moraće da dođe do povećanja cena zbog visokih troškova šećera i kakaa”, rekao je Dirk Van de Put, izvršni direktor kompanije Mondelēz, za Bloomberg.
Velike korporacije imaju različite motivacije za povećanje cena, rekao je Gernot Vagner, klimatski ekonomista na poslovnoj školi Univerziteta Kolumbija za Gardijan, ali osnovna pretnja koju predstavljaju klimatske promene ne može se zanemariti.
“Ekstremne vremenske prilike utiču na hranu – pre godinu dana bile su to avokadi, sada je to šećer”, rekao je Vagner. “Klimatska inflacija je realnost i postaje sve gora. Vlasniku Orea je zgodno da krivi samo klimatske promene zbog povećanja cena, ali je i razumljivo.”
Problemi u proizvodnji šećera pogoršani su pretnjom izvoznih ograničenja od strane zemalja proizvođača šećera, kako bi održale sopstvene zalihe ove robe, i uskim grlima na brazilskim lukama koja su blokirala izvoz.
Cena i uvoz šećera u SAD su pogođeni različitim propisima, što znači da će posledice visokih cena šećera biti manje nego u nekim drugim zemljama. Posledice će se najviše osetiti u zemljama u razvoju i kod poljoprivrednika koji se bave subsistencijom, prema rečima Josefa Glaubera, višeg naučnog saradnika na Institutu za istraživanje politike hrane.
“Neosporno je da su cene šećera vrlo, vrlo visoke i ostaće visoke dok ne vidimo prestanak El Ninja”, rekao je Glauber, aludirajući na periodični klimatski događaj koji će dodatno ubrzati globalne temperature ove godine.
“Pitanje je pristupačnosti. U SAD-u i drugim zemljama visokih prihoda, doći će do povećanja troškova hrane koji će se osetiti u domaćinstvima, posebno siromašnijim domaćinstvima, ali je to drugačija priča za zemlje gde 40% rashoda otpada na hranu, tu će dramatično uticati.
“Postoji zabrinutost zbog uticaja klimatskih promena u dugom roku na kretanje područja za uzgoj i veće nestabilnosti cena stvari poput pirinča i šećera.”
Studije su pokazale da će globalno zagrevanje ozbiljno ometati sposobnost zemalja poput Kine da uzgajaju pirinač u sadašnjim količinama, dok su istraživači otkrili da bi globalna proizvodnja kukuruza mogla pasti za 24% do 2030. Promene u temperaturnim i padavinama obrascima, s druge strane, mogle bi pomoći nekim drugim usevima, poput pšenice, da uspevaju na mestima kao što su Rusija i Kanada, gde je trenutno suviše hladno za uzgoj.
Ukupno gledano, svetska inflacija hrane mogla bi dostići čak 3% godišnje do 2030. godine zbog klimatske krize, ako se ne preduzmu ozbiljni adaptacioni radovi, navodi se u radnom dokumentu Evropske centralne banke objavljenom prošle godine.
Trenutni šok cena šećera podseća da će morati da se odbace prethodna pretpostavljena stanja o proizvodnji hrane, upozorio je Vagner.
“Naši usevi su suštinski optimizovani za vreme koje je bilo u poslednjih 10.000 godina – relativno stabilnu klimu koju sada napuštamo”, rekao je. “Napuštamo ovaj opseg temperature, i to će vršiti pritisak na dostupnost i cenu hrane.
“Neki od glavnih useva hrane neće opadati linearno s povećanjem temperatura – oni će pasti niz liticu zbog ekstremnih vremenskih uslova. Manje me brine to što veliki prehrambeni konglomerat čini Oreo skupljim, a više sam zabrinut za potrošače koji žive na marginama i siromašne poljoprivrednike kojima će životi i sredstva za život biti uništeni”, zaključuje Vagner
Leave a Comment
Your email address will not be published. Required fields are marked with *