Odluka Evropske unije da zabrani prodaju vozila sa motorima na unutrašnje sagorevanje 2035. godina dobra je prilika za srpsku industriju, kaže u Ekologika podcastu Igor Kronja, savetnik predsednika Privredne komore Srbije.
“S obzirom na to da EU infrastruktura i dalje nije spremna, i da je za dalji razvoj potrebno mnogo ulaganja, a mi bescarinski uvozimo u EU, ovo bi mogla da bude prilika za naše proizvođače”, rekao je Kronja. “Zašto mi ne bismo snabdeli ta tržišta?”
Govoreći o klasteru za e-mobilnosti PKS, on je rekao su se u okviru njega okupile entuzijaste.
“Ideja je bila da okupimo naučnu zajednicu, predstavnike kompanija, kolege i sve ostale zainteresovane koji žele da se uključe u razvoj tih projekata”, kaže Kronja. “U klasteru za e-mobilnost su proizviđači komponenata, kompanije iz tradicionalne industrije… Pozvali smo i našeg najvećeg proizvođačaka iz oblasti auto industrije – Stelantis, pružaoce usluge punjenja, proizvođače punjača, EPS i JKP Putevi Srbije, kako bi se uključili u infrastrukturne projekte i kako bi zajedno svi stavili na sto šta su to problemi i izazovi u ovoj industriji”.
Dodaje da su zajedno uspeli da ukrste podatke i da zaključno sa septembrom 2023. u Srbiji je registovano oko 1700 e-vozila.
On podseća da postoje podsticaji za nabavku vozila i da su oni korektni – međutim ističe da su potrebni i podsticaji za razvoj infrastrukture koji bi doveli do liberalizacije e-tržišta.
“Prvi podsticaj za razvoj infrastrukture bi bila mogućnost preprodaje električne energije. To znači da kompanija koja poseduje punjače može da kupuje struju sa električne mreže i prodaje je svojim korisnicima”, kaže Kronja.
Kada je reč o nedostacima Kronja kaže da je platežna moć građana jedna od prepreka za razoj e-mobilnosti, međutim i tu se situacija menja.
“Vrlo je interesantna stvara – na sajtu Polovni automobili se sada nalazi 61 novo vozilo, kao i 310 polovinih vozila. Definitivno naše tržište raste i danas to polovono vozilo može da dohvati naš kupac”, kaže Kronja.
Govoreći o električnoj FIAT Pandi koja će se proizvoditi u Srbiji, Kronja kaže da se nada da će postojati podsticaji za kupovinu ovog automobila.
“Nadam se da će postojati podsticaji za razoj tržišta u Srbiji na plećima Pande, kao što se mobilnost u Jugoslaviji razvila na plećima Fiće”.
Kronja smatra da razvoj e-mobilnosti može da dovede do decentralizacije srpskog tržišta i da otvori veliki broj radnih mesta.
Ekologika podcast dostupan je i na:
Youtube — https://www.youtube.com/watch?v=CXyYCgd7JiU
Spotify — https://spoti.fi/3DMaihm
Apple podcasts — https://apple.co/3Uf42nT
RSS — https://rss.com/podcasts/ekologika/
Prethodne epizode možete pogledati i ovde.
Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked with *