EU je potvrdila prvi svetski zakon o zelenom transportu goriva kojim je nametnula nova pravila za pomorski saobraćaj.
Pregovarači su se dogovorili o novim ciljevima za brodovlasnike da smanje intenzitet gasova staklene bašte u energiji koju koriste na brodu za 2 procenta od 2025. i 6 procenata od 2030. Broj će porasti na 14,5 procenata od 2035. godine, 31 procenat od 2040. godine, 62 procenta od 2045. i 80 odsto od 2050. godine
S obzirom na to da su u toku pregovori u globalnom regulatoru za brodarstvo, Međunarodna pomorska organizacija “Transport i životna sredina” (T&E) kaže da ovo označava početak kraja za prljava goriva za transport i da bi trebalo da pruži inspiraciju za druge zemlje širom sveta.
Pomorski zakon EU, o kome su se dogovorila sva tela EU i države članice, šalje snažan signal potencijalnim investitorima i dobavljačima goriva da počnu da proizvode ova zelena goriva za transport, navode iz T&E.
E-goriva su jedna od jedinih opcija za dekarbonizaciju transporta, gde direktna elektrifikacija za mnoga plovila nije moguća. Međutim, grupa upozorava da rupe u zakonu rizikuju da biogoriva i goriva sa niskim sadržajem ugljenika prođu na stražnja vrata. T&E je pozvao EU da to popravi kada bude revidirao zakon do 2028.
Konačni sporazum takođe uključuje strožije ciljeve za intenzitet gasova staklene bašte, kao i bonus za korišćenje zelenih e-goriva do 2035. godine, sa takozvanim „množiteljem od 2“. Ovo bi trebalo da e-goriva učini privlačnijim za upotrebu od stupanja uredbe na snagu 2025. godine.
Delfin Gozilon, službenik za održivi transport u T&E, rekla je: „Današnja odluka označava početak kraja prljavih goriva u transportu. EU crta put sa najambicioznijim paketom zelenih zakona o brodarstvu ikada usvojenim. Ovaj uspeh bi trebalo da inspiriše druge zemlje da učine isto.”
Leave a Comment
Your email address will not be published. Required fields are marked with *