Sezona 2 Ekologika podkasta bavi se temom e-mobilnosti.
Kada kažemo e-mobilnost većina pomisli na električna vozila, međutim, važno je zapamtiti da je e-mobilnost mnogo više od putničkih automobila.
Razvoj e-mobilnosti trebalo bi da prati i razvoj transporta u svim oblicima: e-autobusi, e-skuteri, e-bicikli, e-čamci, biciklističke staze, pešačke površine… Odnosno izgradnju infrastrukturne mreže koja utiče na to kako ljudi biraju svoj način prevoza.
Upravo zato, u drugoj sezoni Ekologika podcasta bavimo se ovom temom. Šta je e-mobilnost, koja je njen značaj u borbi protiv klimatske krize. Sa kojim izazovima se ova relativno mlada industrija suočava? Ovo su samo neka od pitanja na koje ćemo pokušati da damo što jasniji odgovor.
Sezonu otvaramo razgovorom sa specijalistom za e-mobilnost, Filipom Mitrovićem osnivačom 360 mobility, koji je čitav svoj radni vek proveo upravo u auto-industriji.
Transportna industrija gotovo u potpunosti zavisna od fosilnih goriva
“Kada govorimo o zagađenju koje proizvodi transportna industrija, gotovo uvek se govori o opštoj slici, a malo o tome koliko je to zagađenje u gradskim uslovima”, kaže Mitrović.
On ističe da se auto-industrija za gotovo deceniju, koliko je prošlo od potpisivanja Pariskog sporazuma auto-industrija “mnogo promenila”.
“I ne samo kada govorimo o tome na koji će pogon ići prevozna sredstva, već i o načinu snabdevanja, korišćenja… Sve se menja”.
Govoreći o prednostima e-vozila, pored toga što ne zagađuju u toku vožnje, Mitrović istiće i ekonomski aspekt – odonsno manje troškove vožnje u odnosu na tradicionalna vozila.
Upitan koji su najveći izazovi industrije Mitrović kaže “infrastruktura”.
“Bez razvijene infrastrukture nemoguće je razvijati e-mobilnost. Drugi problem je što postoji percepcija da su e-automobili skupi”, kaže Mitrović. Međutim, kako dodaje, pored toga što su sada dostupni i manji gradski e-automobili, subvencija država, razvija se i novi koncept – ride sharing, kao odgovor na potrebe pojedinaca.
Govoreći o rudarenju Mitrović ističe da su zahtevi auto-industrije takvi da su procesi kontrole veoma strogi i da svi dobavljači moraju da se povinuju pravilima kompanijama kada je reč o klimatskoj neutralnosti.
“Tehnologija napreduje, i nadam se da ćemo imati transparentno da su te tehnologije zelene”.
Ipak, Mitrović je “blagi skeptik” kada govorimo o zabrani prodaje novih automobila sa motorima na unutrašnje sagrevanje u EU.
“Već neki proizvođači traže dozvole da današnji motori budu prilagođeni za sintetičko gorivo, koje je takoreći zeleno”, kaže Mitrović, i dodaje da nepridržavanje svega dogovorenog povlači za sobom velike finansijske posledice – kazne koje se mere u milijardama dolara.
“Zato mislim da će na kraju uspeti”, zaključuje Mitrović.
Govoreći o mitovima o zapaljivosti e-automobila Mitrović istiće – pozivajući se na rezultate istraživanja Švedske agencije za civilnu zaštitu – da su automobili na benzin i dizel čak 20 puta zapaljiviji od električnih vozila koja su proizvedena u prethodnih četri, pet godina.
Ekologika podcast dostupan je i na:
Youtube — https://www.youtube.com/watch?v=CXyYCgd7JiU
Spotify — https://spoti.fi/3DMaihm
Apple podcasts — https://apple.co/3Uf42nT
RSS — https://rss.com/podcasts/ekologika/
Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked with *